באמונה: כיצד יושפע תחום ההתחדשות העירונית עקב וירוס הקורונה?

הקורונה השפיעה כמובן על המון תחומים בחיינו, ולא פסחה גם על ענף הנדל"ן: למשל, ירידה בזמינות של עובדים לענף הבנייה, חשש ממתן אשראי לבנייה לקבלנים, קושי של אזרחים רבים לשלם את שכר הדירה שלהם והשפעות נוספות. השאלה היא, האם הקורונה משפיעה גם על ענף ההתחדשות העירונית?

מהי התחדשות עירונית?

הכוונה בהתחדשות עירונית היא פרויקטים של נדל"ן, שבמקום להיבנות כתוספת לשטח המגורים הקיים, נבנה על חשבון מבנים קיימים או בשדרוג שלהם. הכוונה לתמ"א 38 למשל (שדרוג ותוספת למבנה קיים, או תמ"א 38/2, קרי הריסת בניין קיים ובניית בניין חדש במקומו), פינוי בינוי (הריסתם של כמה מבנים סמוכים ובניית פרויקט חדש במקומם), עסקאות קומבינציה וכדומה. הרציונל כמובן הוא שמדובר בשטח אורבני מפותח ויקר, שאפשר לנצל אותו לבנייתן של דירות חדשות בעלות ערך גבוה.

לפי המומחים של חברת באמונה, לקורונה השפעה ממשית על ענף הנדל"ן בישראל, לרבות ענף ההתחדשות העירונית: ראשית, יש בעיית מימון כאמור, שהיא משפיעה גם על התחדשות עירונית. מעבר לכך, למרות שענף הנדל"ן מוגדר כחיוני, בפועל עדיין נוצרו קשיי תפקוד בכל ענף הבנייה, גם בתחום של התחדשות עירונית (בעיה של לוחות זמנים, זמינות עובדים זרים, זמינות עובדים פלסטיניים ועוד). הנושא של סגרים הקשה על עצם קיום הפגישות של קבלנים עם בנקים, שלא לדבר על לקוחות שרצו לקחת משכנתא. גם כעת, חסמים שונים, אפילו חסמים פסיכולוגיים של חוסר ודאות בנוגע להיבטים רבים של החיים, הפכו אנשים לפסימיים יותר, והדבר משפיע על כל הענף.

בהתחדשות עירונית ישנם קשיים מיוחדים שנוצרו עקב הקורונה: אי הוודאות במשק וקשיי המימון השונים, גרמו לכך שפרויקטים רבים נתקעו לתקופה ארוכה. בהתחדשות עירונית, "לתקיעה" יש משמעות מיוחדת, שהרי אם נחשוב על תמ"א 38/1 למשל, הדיירים שנשארו לגור בנכס, גרים במידה מסוימת באתר בנייה. מדובר בהארכה נוספת של התקופה הקשה עבורם. אנשים שמתלבטים אם להיכנס להרפתקה של החדשות עירונית, רואים את העיכובים הרבים שנוצרו סביב, ופתאום חושבים פעמיים.

5/5 - (1 vote)